Hoofdstuk 4 - Financiële begroting

4.3 Verschillenanalyse programma's

Verschillenanalyse Begroting 2023 ten opzichte van Rekening 2021 en Begroting 2022

2021

2022

2023

Verschil 2021

Verschil 2022

1. Ruimtelijke ontwikkeling

-20.324

-21.197

-21.379

-1.055

-182

2. Landelijk gebied

-50.431

-68.747

-67.590

-17.159

1.157

3. Bodem, water, milieu

-26.316

-29.981

-33.999

-7.683

-4.018

4. Energietransitie

-7.367

-9.194

-10.772

-3.405

-1.578

5. Bereikbaarheid I - Algemeen

-66.684

-89.219

-89.635

-22.951

-416

6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

-180.299

-194.964

-192.897

-12.598

2.067

7. Cultuur en erfgoed

-22.962

-23.557

-22.967

-5

590

8. Economie

-18.527

-22.181

-17.466

1.061

4.715

9. Bestuur

-14.120

-18.456

-19.824

-5.704

-1.368

10. Overzicht overhead

-57.218

-59.539

-58.736

-1.518

803

Totaal Lasten

-464.248

-537.036

-535.266

-71.017

1.770

1. Ruimtelijke ontwikkeling

6.143

175

1.262

-4.881

1.087

2. Landelijk gebied

8.401

6.598

5.496

-2.905

-1.102

3. Bodem, water, milieu

2.563

3.480

10.069

7.506

6.589

4. Energietransitie

137

515

1.000

863

485

5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.404

3.346

1.275

-4.129

-2.071

6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

73.447

55.065

37.450

-35.997

-17.615

7. Cultuur en erfgoed

680

0

0

-680

0

8. Economie

2.298

3.187

3.045

747

-142

9. Bestuur

765

714

424

-341

-290

10. Overzicht overhead

3.023

3.192

4.133

1.110

941

Totaal Baten

102.861

76.272

64.154

-38.707

-12.118

Saldo van de programma's

-361.387

-460.764

-471.112

-109.725

-10.348

Conform het BBV (artikel 19b) dienen in de toelichting op het 'Overzicht van lasten en baten' de aanmerkelijke verschillen te worden toegelicht. Via onderstaande toelichting wordt aan de verplichting invulling gegeven. Eerst worden de aanmerkelijke verschillen ten opzichte van de Begroting 2022 toegelicht, en vervolgens ten opzichte van de Jaarrekening 2021.

Toelichting verschillen ten opzichte van Begroting 2022

De Begroting 2023 kent een lastensaldo dat circa € 1,8 miljoen lager is ten opzichte van de bijgestelde Begroting 2022 in de Zomernota 2022. Enkele verklaringen hiervoor zijn als volgt:

  • In de programma Bodem, water en milieu zijn hogere lasten opgenomen voor het beleidsdoel bodemdaling en broeikasuitstoot;
  • In programma Economie zijn lagere subsidiebudgetten geraamd voor de beleidsdoelen Bedrijven zijn innovatief sterk en Voldoende vestigingsmogelijkheden, zoals uitvoering van de MIT-regeling;
  • In programma Bereikbaarheid OV zijn de subsidies voor doorstromingsmaatregelen lager geraamd.

De Begroting 2023 kent een batensaldo dat € 12,1 miljoen lager is ten opzichte van de Begroting 2022. De belangrijkste verklaringen hiervoor zijn als volgt:

  • In programma 3. Bodem, water, milieu zijn baten van het Rijk opgenomen vanuit de specifieke uitkering Bodemdaling Veenweide;
  • In programma 6. Bereikbaarheid - Openbaar Vervoer is in 2023 rekening gehouden met een baat van € 10 miljoen zijnde de bijdrage van het Rijk betreffende de Beschikbaarheidsvergoeding Openbaar vervoer, bedoeld voor de vervoerbedrijven in verband met de gevolgen van de Covid-19 pandemie. In de Zomernota 2022 is hiervoor € 28 miljoen opgenomen, wat dus een belangrijke verklaring is voor de afname van het totaalsaldo.

Toelichting verschillen ten opzichte van Jaarrekening 2021

De Begroting 2023 kent een lastensaldo dat circa € 71 miljoen hoger is dan de realisatie in de Jaarrekening 2021. Enkele verklaringen hiervoor zijn als volgt:

  • In algemene zin geldt dat diverse intensiveringen en nieuwe beleidsvoornemens meerjarig zijn verwerkt vanuit de Kadernota 2023-2026, die in 2021 nog niet begroot waren.
  • In de jaarrekening was sprake van een forse onderbesteding ten opzichte van de begrotingsraming.

De Begroting 2023 kent een batensaldo dat circa € 38,7 miljoen lager is dan de realisatie in de Jaarrekening 2021. De belangrijkste verklaring voor deze afname is de bijdrage van het Rijk betreffende de Beschikbaarheidsvergoeding Openbaar vervoer, bedoeld voor de vervoerbedrijven in verband met de gevolgen van de Covid-19 pandemie.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2022 15:43:06 met de export van 09/29/2022 15:15:08