Verkenningen en regionale programma's

Meerjarendoelen

5.8.2

Regionale programma’s worden beter ontwikkeld en uitgevoerd

Toelichting op meerjarendoel

We werken in verschillende samenwerkingsverbanden aan de verstedelijkingsopgave waar we als provincie voor staan. U Ned is het samenwerkingsverband waarin we met het Rijk (de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK),/ Volkshuisvesting & Ruimtelijk Ordening (VRO) en Economische Zaken en Klimaat (EZK)) en de U10-gemeenten, regio Amersfoort en gemeente Utrecht en Amersfoort de ambitie hebben uitgesproken om een gezonde groei van wonen, werken en bereikbaarheid in de metropoolregio Utrecht mogelijk te maken. Vanuit het programma U Ned werken we via een aantal programmalijnen aan realisatie van het ontwikkelperspectief Utrecht Nabij. In Utrecht Nabij schetsen de samenwerkende partijen een toekomstbeeld voor de metropoolregio Utrecht op het gebied van wonen, werken, leefbaarheid en bereikbaarheid. Hiermee zorgen we voor uitwerking van de ambitie om de verstedelijkingsopgave in samenhang met leefbaarheid en benodigde mobiliteitsinvesteringen vorm te geven. Utrecht Nabij is als ontwikkelperspectief opgenomen in de Omgevingsvisie Provincie Utrecht.
In Utrecht Nabij hebben rRijk en regio gekozen om, na realisatie van de opgave tot 2030, nieuwe woningen en banen te concentreren in het stedelijk kerngebied en rond grotere regionale OVov-knooppunten. In de Grote U, het U-vormige gebied rond de Utrechtse binnenstad, liggen veel kansen voor verdichtingen. Er zijn drie gebiedsonderzoeken gestart: (1) Lunetten/Koningsweg-USP, (2) de A12-zone, en (3) Leidsche Rijn/Zuilen. Het doel van de gebiedsonderzoeken is om de ruimtelijke en economische ontwikkeling van de Grote U nader uit te werken. Dit gebeurt in samenhang met een mobiliteitsstrategie voor de regio. Het doel van de mobiliteitsstrategie is het vaststellen van een mobiliteitsaanpak voor de lange termijn., wWat is er nodig om de regio bereikbaar te houden? De strategie is multimodaal en gaat over gedragsmaatregelen en de mobiliteitsnetwerken van het rRijk en de regio, passend bij de autonome mobiliteitsgroei en de verstedelijking tussen nu en 2040.

Voor de kortere termijn richten we ons op uitvoering van maatregelen in de mobiliteitstransitie. Dit doen we in de Korte Termijn Aanpak (maatregelen voor gedragsbeïnvloeding, zoals de werkgeversaanpak en de doelgroepenaanpak) en in de voorbereiding en uitvoering van de fiets- en OVov-maatregelen uit het No Regret-pakket.

Daarnaast coördineren we de voorbereiding van het Bestuurlijk Overleg MIRT. Op deze halfjaarlijkse overleggen met het Rijk staat een veelheid aan onderwerpen op de agenda, die deels zijn die belegd binnen de andere meerjarendoelen van programma 5 en 6. Speerpunt voor onsde provincie in 2023 is het maken van afspraken met het Rijk over de verstedelijkingsopgaven in samenhang met leefbaarheid en benodigde mobiliteitsinvesteringen. In het kader van het coalitieakkoord van kabinet- Rutte IV, werken we het regioalternatief voor het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht uit en voeren het gesprek met het Rijk over het regioalternatief.

Beoogd resultaat 2023

  • In 2023 geven we verdere uitwerking aan de mobiliteitsstrategie wat resulteert in concrete beslisinformatie voor maatregelen die nodig zijn om de regio in 2040 bereikbaar te houden.
  • In 2023 maken we, op basis van het uitgewerkte regioalternatief, afspraken met het Rijk over de vergelijkbaarheid van het regioalternatief voor het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht.
Deze pagina is gebouwd op 09/29/2022 15:43:06 met de export van 09/29/2022 15:15:08