4.2.5 | Er zijn meer publieke laadpunten voor elektrisch vervoer |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
Elektrische auto’s gebruiken minder en schonere energie en dragen bij aan energiebesparing en CO2-emissiereductie. Daarom stimuleren we het gebruik van elektrische auto’s door te zorgen voor voldoende laadpunten met een goede spreiding. Voor het ontwikkelen van de laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer werken we samen met de provincies Noord-Holland en Flevoland in de mobiliteitsregio MRA-E. We ondersteunen ook gemeenten bij de uitvoering van de afspraken uit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). In 2022 zijn in het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) instrumenten voorgesteld om de groei van elektrische voertuigen (EV) te stimuleren. In 2023 starten we samen met gemeenten de ontwikkeling van deze instrumenten op. Hierbij is nadrukkelijk aandacht voor een inclusieve aanpak en de inzet op elektrische deelauto’s. Naast de groei van de laadinfra voor personenvervoer wordt ook het opstarten en het ontwikkelen van laadinfra voor logistiek en transport belangrijk. Onder andere ook voor de bevoorrading van de zero-emissiezones (ZE zones) in Utrecht en Amersfoort vanaf 2025. Daarom stellen we extra middelen beschikbaar aan MRA-E om op tien bedrijventerreinen de opstart en ontwikkeling van deze laadinfra te organiseren. Dit doen we in overleg met gemeenten, maar omdat er onvoldoende kennis en capaciteit is, willen we dit vanuit MRA-E organiseren. Beoogd resultaat 2023
|