Natuurnetwerk is robuust (ontwikkeld)

Meerjarendoelen

2.1.3

Natuurgebieden zijn beter met elkaar verbonden

Toelichting op meerjarendoel

Het Natuurnetwerk Nederland kan alleen functioneren als de natuurgebieden onderling zijn verbonden. Barrières door infrastructuur, zoals provinciale wegen, kunnen we oplossen door faunapassages en ecoducten aan te leggen. In het huidige beleid is nog één ecoduct voorzien bij de N226.
Natuurgebieden zijn ook van elkaar gescheiden door landbouw, industrie of woningbouw. Voor kleinschalige verbindingen van natuurgebieden zetten we in op zogenoemde groene dooradering van het landelijk gebied door kleine landschapselementen aan te leggen.  

Om aanrijdingen met wilde hoefdieren en andere wildsoorten te voorkomen, zijn we in 2021 gestart met de voorbereiding om een wilddetectiesysteem langs de N226 aan te leggen. Deze pilot, waarvoor we middelen hebben vrijgemaakt in het programma “Oversteekbaarheid” (Mobiliteit) zal in 2023 worden geëvalueerd en bij gebleken effectiviteit verder worden uitgerold. Vanuit hetzelfde programma zijn in 2023 maatregelen zoals faunapassages en rasters voorzien bij de N415 Baarn - Hilversum en de N224 Zeist - Woudenberg als onderdeel van het Netwerkperspectief provinciale wegen 2040 (vastgesteld in juni 2022). De mogelijkheden voor de aanleg van wildwaarschuwingssystemen langs deze weg worden verkend. Wij blijven participeren in de 4-jarige praktijkproef langs de N225, begeleid door Wageningen Environmental Research en onder regie van BIJ12 faunazaken, om te zien of maatwerkbeheer van reeën op een hotspotlocatie kan bijdragen om het aantal aanrijdingen te verminderen.  

Grootschalige verbindingen/faunapassage s
In 2023 start de aanleg van het ecoduct over de N226 op het traject tussen Leersum en de A12. Hierbij worden ook drie dassentunnels aangelegd. De uitvoering is naar verwachting begin 2024 klaar. De uitvoeringsfase van dit project vindt plaats vanuit programma 5 Mobiliteit en is onderdeel van het Meerjareninvesteringsprogramma Mobiliteit.   

Kleinschalige verbindingen (groene dooradering)
In 2023 continueren wij via het Platform Kleine Landschapselementen (KLE) de aanleg van nieuwe landschapselementen en het herstel van bestaande elementen. Met de aanleg van nieuwe landschapselementen vergroten wij ook het bosareaal: wij werken aan de realisatie van 120 ha KLE tot 2040, volgens de doelstelling in het Strategisch bosbeleid en het Landschapsuitvoeringsplan (beide in 2022 vastgesteld). Wij onderzoeken de mogelijkheden voor afwaardering van grond, om meer agrariërs te stimuleren om nieuwe KLE aan te leggen. Daarvoor willen we tenminste één pilotproject uitvoeren. Tot en met 2024 zijn middelen geprogrammeerd voor aanleg, herstel en afwaardering.  

Natuurverbinding Amelisweerd – Nieuw Wulven Noord (ten noorden A12)
In 2023 wordt binnen het project natuurverbinding Amelisweerd – Nieuwe Wulven Noord gestart met de uitvoering van de inrichtingsmaatregelen. Hiermee wordt het noordelijk deel van de natuurverbinding, naar verwachting, in 2023 gerealiseerd.  

Natuurverbinding Amelisweerd – Nieuw Wulven Zuid (ten zuiden A12)
In 2023 zal voor het project natuurverbinding Amelisweerd- Nieuw Wulven Zuid gewerkt worden aan de voorbereiding van de uitvoering in de verschillende deelgebieden. Afhankelijk van de vergunningverlening wordt daarna ook gestart met de uitvoering.

Natuurverbinding ecoduct N226 - Leersumse Veld  
In 2023 zal voor het project ‘Natuurverbinding - ecoduct N226/ Leersumse Veld’ gewerkt worden aan de voorbereiding en daarna de start van de uitvoering.

Beoogd resultaat 2023:

  • Start uitvoering aanleg ecoduct en dassentunnels N226
  • Aanleg noordelijk deel natuurverbinding Amelisweerd-Nieuw Wulven.
  • Start uitvoering zuidelijk deel natuurverbinding Amelisweerd-Nieuw Wulven
  • Start uitvoering natuurverbinding ecoduct N226 – Leersumse Veld
  • Realisatie 8 ha kleine landschapselementen volgens de programmering van het Strategisch bosbeleid
Deze pagina is gebouwd op 09/29/2022 15:43:06 met de export van 09/29/2022 15:15:08