Reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen | |
Algemeen | |
---|---|
Doel reserve | Het veilig, efficiënt en duurzaam beheren en onderhouden van de (vaar)wegen. Egaliseren van exploitatiekosten van het variabel onderhoud, inclusief bijbehorende plussen en minnen. |
Instellingsbesluit | 15-12-2016, PS2016MME12 |
Kenmerken van de reserve | |||
Soort reserve | Bestemmingsreserve | ||
---|---|---|---|
Functie | Egaliseren | ||
Voeding | De reserve wordt gevoed vanuit de algemene middelen. | ||
Minimum bedrag | 0 | Maximum bedrag | 25000000 |
Eindjaar | 2055 | ||
Toereikendheid | De reserve is ontoereikend en er is een aanvullende storting noodzakelijk van €3,0 mln. om te zorgen dat de reserve B&O niet negatief zal geraken. | ||
Vrije ruimte | N.v.t. | ||
Nut en noodzaak | In de Nota Kapitaalgoederen wordt het veeljarig gemiddelde van de beheer en onderhoudskosten bepaald. Dit om een budgettering los van specifieke onderhouds- en vervangingsmomenten te creëren (= constant beeld in de programmabegroting). De jaarlijkse wisselende omvang aan onderhoud geeft behoefte aan een egalisatiereserve. | ||
Bestedingsplan | Bestedingen moeten zijn opgenomen in het MOP wegen en vaarwegen. Het MOP wegen en vaarwegen is onderdeel van de begroting. Eventuele bijstellingen gedurende het jaar vinden plaats via de reguliere P&C producten. Conform de berekening die gemaakt is bij Nota kapitaalgoederen Mobiliteit 2021 is er geen vrije ruimte in deze reserve. | ||
Voorwaarde besteding | Bestedingen moeten zijn opgenomen in het MOP wegen en vaarwegen. Het MOP wegen en vaarwegen is onderdeel van de begroting. Eventuele bijstellingen gedurende het jaar vinden plaats via de reguliere P&C producten. Investeringen gaan via het MIP. Bij uitbreiding van het areaal komen de beheer- en onderhoudslasten daarna terug in de NK en het MOP. | ||
Concrete verplichting | N.v.t. | ||
Relevante ontwikkelingen | Bij de besluitvorming over de budgetbehoefte van het beheer in onderhoud in de Kadernota 2022 is besloten om in 2022 een bedrag van € 22,5 mln. te laten vrijvallen uit de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen. | ||
Mate van doelrealisatie | Door het werken met een egalisatiereserve wordt doelrealisatie zoals beschreven in de Nota Kapitaalgoederen mogelijk gemaakt. | ||
Risico's | De kostenraming in de NK is nu toereikend, maar is gebaseerd op de nodige aannames. Het risico bestaat dat de huidige beschikbare middelen niet voldoende zijn. | ||
Bijzonderheden | N.v.t. |
Mutaties in de reserves | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Reserve Beheer en Onderhoud (vaar)wegen | - | 3.220 | 3.000 | - | - | - |
Totaal Stortingen in reserves | 0 | 3.220 | 3.000 | 0 | 0 | 0 |
Reserve Beheer en Onderhoud (vaar)wegen | -3.774 | -25.799 | -7.412 | -334 | -334 | -334 |
Totaal Onttrekkingen aan reserves | -3.774 | -25.799 | -7.412 | -334 | -334 | -334 |
Totaal mutaties | -3.774 | -22.579 | -4.412 | -334 | -334 | -334 |