Bijlagen

Bijlage 3: Informatiebladen Reserves en voorzieningen

Reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen

Algemeen

Doel reserve

Het veilig, efficiënt en duurzaam beheren en onderhouden van de (vaar)wegen. Egaliseren van exploitatiekosten van het variabel onderhoud, inclusief bijbehorende plussen en minnen.

Instellingsbesluit

15-12-2016, PS2016MME12

Kenmerken van de reserve

Soort reserve

Bestemmingsreserve

Functie

Egaliseren

Voeding

De reserve wordt gevoed vanuit de algemene middelen.

Minimum bedrag

0

Maximum bedrag

25000000

Eindjaar

2055

Toereikendheid

De reserve is ontoereikend en er is een aanvullende storting noodzakelijk van €3,0 mln. om te zorgen dat de reserve B&O niet negatief zal geraken.

Vrije ruimte

N.v.t.

Nut en noodzaak

In de Nota Kapitaalgoederen wordt het veeljarig gemiddelde van de beheer en onderhoudskosten bepaald. Dit om een budgettering los van specifieke onderhouds- en vervangingsmomenten te creëren (= constant beeld in de programmabegroting). De jaarlijkse wisselende omvang aan onderhoud geeft behoefte aan een egalisatiereserve.
Daarnaast spelen er inhoudelijke onzekerheden en risico’s die van invloed kunnen zijn op de kosten in een jaar. Via het MOP gaan die meerkosten ook als vanzelf drukken op de reserve. Dat is dus wat anders dan het veeljarig egaliseren, namelijk een risicodekking.

Bestedingsplan

Bestedingen moeten zijn opgenomen in het MOP wegen en vaarwegen. Het MOP wegen en vaarwegen is onderdeel van de begroting.  Eventuele bijstellingen gedurende het jaar vinden plaats via de reguliere P&C producten.

Conform de berekening die gemaakt is bij Nota kapitaalgoederen Mobiliteit 2021 is er geen vrije ruimte in deze reserve.

Voorwaarde besteding

Bestedingen moeten zijn opgenomen in het MOP wegen en vaarwegen. Het MOP wegen en vaarwegen is onderdeel van de begroting.  Eventuele bijstellingen gedurende het jaar vinden plaats via de reguliere P&C producten.

Investeringen gaan via het MIP. Bij uitbreiding van het areaal komen de beheer- en onderhoudslasten daarna terug in de NK en het MOP.

Concrete verplichting

N.v.t.

Relevante ontwikkelingen

Bij de besluitvorming over de budgetbehoefte van het beheer in onderhoud in de Kadernota 2022 is besloten om in 2022 een bedrag van € 22,5 mln. te laten vrijvallen uit de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen.
Naar nu blijkt is deze vrijval te hoog geweest. Op basis van actualisatie van het Meerjaren Onderhoudsplan (MOP) zal de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen negatief komen te staan. Er is een aanvullende storting noodzakelijk van 3,0 mln. om te zorgen dat de reserve niet negatief zal geraken.

Mate van doelrealisatie

Door het werken met een egalisatiereserve wordt doelrealisatie zoals beschreven in de Nota Kapitaalgoederen mogelijk gemaakt.

Risico's

De kostenraming in de NK is nu toereikend, maar is gebaseerd op de nodige aannames. Het risico bestaat dat de huidige beschikbare middelen niet voldoende zijn.
In de NK MOB is uitgegaan van een vertragingsfactor van 80%. Dit houdt in dat de verwachting is dat niet alle opgenomen werkzaamheden ook daadwerkelijk in het betreffende jaar worden uitgevoerd. Dit kan door extene factoren komen, bijvoorbeeld door vertaging bij andere wegbeheerders, of door interne factoren zoals voldoende capaciteit. Ook kan uit metingen blijken dat variabel onderhoud niet daadwerkelijk nodig is in het betreffende jaar zoals opgenomen in de NK MOB. Maar als de werkzaamheden wel conform planning lopen is er op termijn hiervoor onvoldoende dekking binnen de reserve beschikbaar. Mocht dit voorkomen dan zal er om extra middelen gevraagd worden.

Bijzonderheden

N.v.t.

Mutaties in de reserves

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Reserve Beheer en Onderhoud (vaar)wegen

-

3.220

3.000

-

-

-

Totaal Stortingen in reserves

0

3.220

3.000

0

0

0

Reserve Beheer en Onderhoud (vaar)wegen

-3.774

-25.799

-7.412

-334

-334

-334

Totaal Onttrekkingen aan reserves

-3.774

-25.799

-7.412

-334

-334

-334

Totaal mutaties

-3.774

-22.579

-4.412

-334

-334

-334

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2022 15:43:06 met de export van 09/29/2022 15:15:08