6.1 OV-reizigers zijn tevreden |
---|
Toelichting op beleidsdoel |
De verwachte groei van het aantal woningen en inwoners in onze provincie vraagt om een opschaling van het mobiliteitssysteem met grote investeringen. Om de steden en dorpen bereikbaar, leefbaar en veilig te houden, kiezen we voor verbetering van het openbaar vervoer. De beoogde 20% groei in het ov-gebruik van 2018 tot en met 2023 is door corona achterhaald. Door de coronamaatregelen in 2020, 2021 en ook nog aan het begin van 2022 is het gebruik van het openbaar vervoer in onze provincie ingrijpend gewijzigd. Tijdens de coronacrisis is het aantal ov-reizigers fors gedaald en daarmee daalden ook de reizigersopbrengsten. Het dieptepunt in het aantal reizigers was in april 2020. We vervoerden toen maar 15% van het reguliere reizigersaanbod. Na een voorzichtig herstel van het ov-gebruik in het najaar van 2020 volgden zowel aan het begin als aan het einde van 2021 nieuwe coronagolven, inclusief reisbeperking en teruglopend ov-gebruik. Tijdens deze coronagolven vervoerden we tussen de 30 en 50% van het reguliere reizigersaanbod. Inmiddels is het herstel van het ov-gebruik ingezet. In juni 2022 zaten we weer boven de 80% van het reguliere reizigersaanbod. In 2023 verwachten we een verdere stijging van het aantal reizigers. De verwachting is dat we nog tot 2025 nodig hebben om helemaal terug te keren op het niveau van voor de coronacrisis. Als opdrachtgever voor het ov hebben we doelbewust – en volgens landelijke afspraak - het ov-aanbod voor het grootste deel in stand gehouden tijdens corona, om de beschikbaarheid van deze vitale dienst te borgen. Zo spannen we ons gezamenlijk met alle decentrale ov-autoriteiten, de vervoerders en het Rijk in om het ov overeind te houden. Er zijn landelijke afspraken gemaakt over een rijksvergoeding voor de teruggelopen reizigersinkomsten tot ten minste 31 december 2022. Ook zijn er met beide vervoerders afspraken gemaakt over de velenging van de twee Utrechtse ov-concessies tot eind 2025. Hierbij zijn ook afspraken gemaakt over het vervoersaanbod in 2023. Praktisch komt het erop neer dat het ov-aanbod in 2023 vrijwel onveranderd blijft ten opzichte van 2022. |