Het is essentieel voor het bereikbaar houden van de provincie Utrecht dat we wegen en vaarwegen veilig, efficiënt en duurzaam beheren en onderhouden. Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur, met andere woorden assets, op een vastgesteld kwaliteitsniveau vormt daarmee de basis van onze provinciale taak. We voeren het beheer uit via assetmanagement, een systematiek die zorgt voor een evenwicht tussen financiën, milieu- en maatschappelijke kosten, risico’s, kwaliteit van dienstverlening en prestaties van de assets. We verdelen de assets onder in: verharding, kunstwerken, wegmeubilair, groen, openbare verlichting, verkeersregelinstallaties, verkeersmanagementsystemen, hemelwaterafvoer en vaarwegen. De wegen moeten volgens de Nota kapitaalgoederen Mobiliteit minimaal voldoen aan kwaliteitsniveau B uit de CROW-systematiek: sober, duurzaam en doelmatig. Met de assetmanagementsystematiek zoeken we naar de juiste balans tussen risico’s, prestaties en kosten, ofwel risicogestuurd onderhoud. Op basis van de technische staat en risicofactoren die de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid negatief beïnvloeden, bepalen we de mate van onderhoud en wanneer economisch het meest optimale moment is voor het uitvoeren van onderhoud. Voor het groot onderhoud voeren we als wegbeheerder het beheer en onderhoud uit onder regie in samenwerking met diverse private partijen. Voor het dagelijks onderhoud van het wegenareaal (groen, verharding, kunstwerken en wegmeubilair) maken we gebruik van meerjarencontracten, met als doel dat de tijdsbesteding voor de wegbeheerder afneemt en de kwaliteit van het areaal toeneemt Een totaaloverzicht en uitgebreidere beschrijving van alle werkzaamheden voor onderhoud is opgenomen in het Meerjarig Onderhoudsplan (MOP) Mobiliteit. Wegens prijsstijgingen is er een stijging in de materiële lasten. In het MOP Mobiliteit is dit nader toegelicht. Beoogd resultaat 2023 - Integraal prestatiecontract (IPC): uitvoeren van het (storings)onderhoud van verkeersmanagement (VRI, verkeersregelinstallatie) en openbare oerlichting. Dat loopt af op 1 april 2023. Er wordt een nieuw contract voor beheer en onderhoud afgesloten voor verkeersmanagementsystemen en openbare verlichting.
- Kunstwerken: de beweegbare bruggen worden omgebouwd voor de bediening vanuit de bediencentrale Amsterdam (Waternet). De kunstwerken worden in goede staat gehouden, dat wil zeggen functioneel, veilig (betrouwbaar) en schoon.
- Verharding: het gaat om het dagelijks onderhoud van de ruim 600 kilometer hoofdwegen, parallelwegen, busbanen en fietspaden. De wegen dienen te voldoen aan minimaal beeldkwaliteit B. In 2023 vinden op diverse provinciale wegen grote onderhoudswerkzaamheden plaats.
- Wegmeubilair: in 2023 moet een deel van de verkeersborden worden vervangen, omdat die aan het eind van hun technische levensduur zijn. Er wordtn ook een aantal fietsoverkappingen vervangen.
- Groen: in 2023 zal onderhoud plaatsvinden aan:
o de bermen, bermsloten, bomen en hagen; bermsloten worden gebaggerd; o ecologisch bermbeheer: hierbij wordt zo veel mogelijk insectenvriendelijk gemaaid volgens de Kleurkeur-methode, waarbij optimaal rekening wordt gehouden met de balans tussen verkeersveiligheid en het welzijn van flora en fauna; o eikenprocessierups: we bestrijden jaarlijks de eikenprocessierups langs provinciale wegen; o essentaksterfte: we hebben ongeveer 5.000 essen in beheer, waarvan het grootste deel last heeft van essentaksterfte. Deze essen hebben extra onderhoud nodig, waarbij onder andere de dode takken worden gesnoeid en zo nodig de hele boom wordt geveld en vervangen door een andere boomsoort. - Verkeersmanagementsystemen: de komende jaren worden onderdelen van diverse verkeersregelinstallaties (VRI’s) vervangen door iVRI’s.
- Openbare verlichting (OVL): het in 2023 uit te voeren onderhoud bestaat voor het grootste deel uit het vervangen van armaturen en masten op diverse locaties.
- Hemelwaterafvoer: we zijn bezig de kwaliteit van de hemelwaterafvoer in beeld te brengen. Waar mogelijk worden onderhoudswerkzaamheden aan de hemelwaterafvoer gecombineerd met de werkzaamheden aan de verharding om zo de overlast en onnodige kosten tot een minimum te beperken.
- Vaarwegen: de rivier de Eem en het Merwedekanaal zijn voor onze provincie belangrijke (beroeps)vaarwegen. Binnen deze asset vallen werkzaamheden zoals baggeren, nautisch beheer, maar ook het onderhoud van de beschoeiing/damwanden langs de vaarwegen.
|