5.4.4 | De verkeershandhaving is frequenter en sterker |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
Verkeershandhaving vermindert risicovol verkeersgedrag en is daarom een belangrijk middel in een effectief verkeersveiligheidsbeleid. Handhaving heeft een effect op degene die de bekeuring krijgt. Daarnaast gaat er een preventieve werking vanuit, omdat een hogere (subjectieve) pakkans leidt tot minder verkeersovertredingen. Meer verkeershandhaving versterkt de naleving van verkeersregels en dus de verkeersveiligheid. Verkeershandhaving richt zich op vijf risicovolle gedragingen, de VARAS-feiten: Veel gepleegde hufterfeiten, Afleiding, Rood licht, Alcohol en drugs, Snelheid. Deze prioriteiten komen overeen met de risicovolle gedragingen zoals genoemd in het SPV 2030. Om de verkeersveiligheid in onze provincie te verbeteren, is het noodzakelijk de verkeershandhaving te versterken. Verkeershandhaving is een taak van de politie in samenwerking met het Openbaar Ministerie (OM). De provincie Utrecht valt samen met de provincie Flevoland en de regio Gooi- en Vechtstreek onder de Regionale Eenheid van de politie Midden-Nederland. De Leidraad Verkeershandhaving bevat de kaders voor het verkeershandhavingsplan van de politie. Naast Team Verkeer, dat planmatig handhaaft, kunnen ook de basisteams zich inzetten voor verkeershandhaving. De inzet van de basisteams komt ter sprake in de lokale driehoek (OM, politie, burgemeester). Periodiek overleggen wij met de politie en het OM over de verkeershandhaving op provinciale wegen. Daarnaast sluiten de politie en het OM aan bij het regionaal verkeersveiligheidsoverleg. Dit overleg wordt elk kwartaal gehouden tussen provincie, gemeenten, politie en OM om onder andere de regionale handhaving te versterken. Beoogd resultaat 2023
|