We zetten volgens het SPV 2030 in op risicogestuurd beleid, waarbij we als wegbeheerder (potentieel) onveilige locaties detecteren en aanpakken. Om de risico’s systematisch in beeld te brengen en te monitoren, zijn betrouwbare data essentieel over bijvoorbeeld weginrichting, (oorzaken van) verkeersongevallen, risicovolle gedragingen en verkeersintensiteiten. De (verkeerskundige) inzichten die voortkomen uit de data, vormen het fundament voor de invulling van de overige actielijnen. We zetten in de actielijn ‘data & innovaties’ in op het genereren, analyseren en ontsluiten van (nieuwe) databronnen, om een efficiënt en effectief verkeersveiligheidsbeleid te voeren. We richten ons in het bijzonder op: • in beeld brengen van omstandigheden die verkeersonveilig gedrag in de hand werken; • analyseren van risicovolle en (aantoonbaar) onveilige situaties; • evalueren van maatregelen (voor een sluitende PDCA-cyclus); PDCA staat voor Plan (plannen), Do (uitvoeren), Check (controleren) en Act (bijsturen); • monitoren van de ontwikkeling van het aantal verkeersslachtoffers. Beoogd resultaat 2023 - We hebben een dashboard met ambulancedata over verkeersslachtoffers operationeel voor regionaal gebruik.
- Op basis van de ambulancedata actualiseren we de risicoanalyse uit het uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid 2019-2023 als opstap naar een nieuw uitvoeringsprogramma (actualiseren risicogroepen en -gedragingen).
- We leveren een geactualiseerde verkeersveiligheidsanalyse op voor provinciale wegen (actualiseren risicovolle locaties).
- We continueren de regionale samenwerkingsstructuur door vier regionale verkeersveiligheidsbijeenkomsten te organiseren en faciliteren de risicogestuurde aanpak door het regionaal verkeersveiligheidsmodel verder te ontwikkelen (Verkeersveiligheidsmeter).
|