Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.3 Onderhoud kapitaalgoederen

3.3.4 Provinciale vaarwegen

 
Wat willen we bereiken? 
De provinciale vaarwegen, 18 km Eem, 17,6 km Merwedekanaal en 4,5 km Oude Rijn, voldoen aan de normen voor vaardiepten. Die zijn mede gebaseerd op de klassenindeling van de Conferentie van Europese Ministers van Transport (CEMT), de richtlijnen van de Beleidsvisie Recreatietoervaart Nederland (BRTN) en de Commissie Vaarwegbeheerders (CVB) Richtlijnen Vaarwegen 2005.  
Het kwaliteitsniveau voor de Eem is uitgewerkt in de Eemvisie. Het voorziet in recreatief vaarweggebruik en de mogelijkheid om beroepsvaart tot 1.000 ton (CEMT-klasse III) naar Amersfoort mogelijk te maken en te houden. Het nautisch beheer, het vaarwegbeheer en het onderhoud van het Merwedekanaal is integraal overgedragen aan de provincie Zuid-Holland (zie ook: par. 3.2 Wat willen we bereiken). 

Wat gaan we daarvoor doen?  
Voor het bepalen van de onderhoudsmaatregelen aan de Eem wordt geschouwd en gericht geïnspecteerd. Zo wordt de bevaarbaarheid van de Eem voor vrachtschepen tot 1.000 ton jaarlijks gecontroleerd. In 2023 moeten we een aantal vakken laten baggeren om het gewenste vaarprofiel te kunnen handhaven. De aanbestedingsprocedure voor het baggerbestek, met een looptijd van drie jaar, is gestart. Naar verwachting zal medio 2022 een opdrachtnemer bekend zijn, en ook de definitieve raming.  
Voor het Merwedekanaal geldt dat de bevaarbaarheid van schepen tot 1750 ton wordt gecontroleerd. Met de gemeente Amersfoort en Waterschap Vallei en Veluwe zijn afspraken gemaakt over taken en de verdeling van kosten. De raming voor deze taken kent een planning tot en met 2020. Calamiteiten en onvoorziene omstandigheden zijn niet in deze raming verwerkt. Nieuwe afspraken over een nieuwe Beheervisie 2022-2032 Eem en bijgewerkte meerjarenraming tussen de gemeente Amersfoort en Waterschap Vallei en Veluwe zullen eind 2022, begin 2023 worden gemaakt. De te verwachten baten zijn daarom nog niet bekend. 

Door de gemeentelijke herindeling per 2019 is een groter deel van het Merwedekanaal op Utrechts grondgebied komen te liggen. Wij hebben de provincie Zuid-Holland gemandateerd voor het onderhoud, beheer, ontheffing- en vergunningverlening voor het Utrechtse deel totdat er nieuwe afspraken zijn gemaakt. De kosten worden verdeeld aan de hand van een verdeelsleutel. Jaarlijks krijgen wij een factuur voor de gemaakte kosten. 
Voor het Merwedekanaal geldt dat de bevaarbaarheid van schepen tot 1750 ton (CEMT-klasse IV) wordt gecontroleerd. Het op diepte houden van het vaarwegprofiel is, door de relatief geringe aanwas, in 2028 voorzien. In verband met de gemaakte afspraken komen deze kosten voor rekening van het Rijk. 
 
Door dezelfde herindeling als bij het Merwedekanaal komt ook een gedeelte van de rivier de Linge op Utrechts grondgebied. De provincie Zuid-Holland betaalde tot en met het jaar 2020 een bijdrage aan Waterschap Rivierenland. Met ingang van 2021 hebben wij dit overgenomen. Daar is een bestuurlijke overeenkomst, inclusief een financiële paragraaf, voor gesloten. 

Wat gaat dat kosten?  
De verwachte kosten en baten die worden geraamd voor de periode 2023 - 2026 zijn opgenomen in het MOP dat als bijlage is gevoegd bij deze begroting. 

Doorkijk verwacht saldo van lasten en baten MOP Vaarwegen 

 

2023 

2024  

2025  

2026  

Vast onderhoud 

€ 650.000  

€ 650.000  

€ 650.000  

€ 650.000  

Variabel onderhoud 

€ 168.000  

€ 168.000  

€ 455.000  

€ 168.000  

Totaal 

€ 818.000 

€ 818.000 

€ 1.105.000 

€ 818.000 


Op basis van de vastgestelde Nota kapitaalgoederen Mobiliteit 2021 is het meerjarig gemiddelde aan budgetbehoefte voor het vaste en variabele deel van het vaarwegenonderhoud berekend. Het vast onderhoud wordt verrekend met de algemene middelen, het variabel onderhoud met de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen. 

In de begroting zijn de bedragen vanuit het MOP voor de jaarschijf 2023 overgenomen. Volgens de Nota kapitaalgoederen Mobiliteit wordt bij het variabele deel rekening gehouden met een vertragingsfactor van 80%. Omdat ieder jaar het MOP wordt geactualiseerd is voor de jaarschijven 2024-2026 ervoor gekozen om de budgetbehoefte uit de Nota kapitaalgoederen Mobiliteit te volgen. De opname in de begroting is weergegeven in onderstaande tabel. 

Opname onderhoud Vaarwegen in begroting  

 

2023 

2024 

2025 

2026 

Vast onderhoud 

€ 650.000 

€ 650.000 

€ 650.000 

€ 650.000 

Variabel onderhoud (80%) 

€ 134.000 

€ 512.000 

€ 512.000 

€ 512.000 

Totaal 

€ 784.000 

€ 1.162.000 

€ 1.162.000 

€ 1.162.000 

De kosten voor het onderhoud van de wegen en de vaarwegen zijn in de begroting beide opgenomen in programma 5 Bereikbaarheid en het beleidsdoel 5.01 Het provinciale netwerk is sterk. Een overzicht van het totale begrote budget wegen en vaarwegen is opgenomen in de onderstaande tabel.  

Opname totaal onderhoud wegen en vaarwegen samen in begroting  

Begroting 2023 

2023 

2024 

2025 

2026 

Vast 

€ 8.550.000 

€ 8.550.000 

€ 8.500.000 

€ 8.550.000 

Variabel (80%) 

€ 20.062.000 

€ 12.984.000 

€ 12.984.000 

€ 12.984.000 

Totaal Begroting 2022 

€ 28.612.000 

€ 21.534.000 

€ 21.534.00 

€ 21.534.000 

Structureel is er € 21,2 miljoen beschikbaar. Het variabel onderhoud wordt verrekend met de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen. Bij de besluitvorming over de budgetbehoefte van het beheer in onderhoud in de Kadernota 2022 is besloten om in 2022 een bedrag van € 22,5 miljoen te laten vrijvallen uit de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen. 

Naar nu blijkt is deze vrijval te hoog geweest. Op basis van bovenstaande actualisatie zal de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen negatief komen te staan. Er is een aanvullende storting noodzakelijk van € 3,0 miljoen om te zorgen dat de reserve niet negatief zal worden. Volgens het BBV mag een reserve namelijk niet negatief zijn. Dit wijkt dus af van de financieringsbehoefte zoals die bij de Nota kapitaalgoederen (NK) Mobiliteit werd gepresenteerd. Dit heeft vooral te maken met drie factoren: 

  • De kapitaalbehoefte in de NK is gebaseerd op een langlopend gemiddelde, maar volgens het huidige MOP ligt het variabel onderhoud in de huidige periode hoger dan in de NK. Het variabel onderhoud in de NK was bepaald op kengetallen en aannames. Bij het opstellen van het MOP wordt gekeken naar wat nodig is op basis van planningen en inspecties. Op basis van die gegevens is onder andere de post voor klein onderhoud met €  1,8 miljoen verhoogd. 
  • Wij zijn voor de kunstwerken Merwedekanaal afhankelijk van de planning van Zuid-Holland. Die is voor 2023 (€ 3,5 miljoen) fors hoger dan eerder gepland. Dit gaat voor een deel ook om werkzaamheden die in vorige jaren gepland stonden. Ondanks dat hierdoor niet alle geplande werkzaamheden in 2022 worden uitgevoerd, resteert er geen budget in 2022 dat in 2023 ingezet zou kunnen worden. Dit wordt veroorzaakt door de huidige prijsstijgingen, die ook een fors effect hebben op de onderhoudsprojecten.  
  • De prijsstijgingen van het afgelopen jaar zorgen ervoor dat de prognoses voor het onderhoud zijn gestegen. Nieuwe contracten vallen duurder uit dan in het NK was opgenomen. Dat is bijvoorbeeld zo bij de Essentaksterfte. 

Als u instemt met de aanvullende storting ziet het verloop van reserve er als volgt uit: 

Financiële verwerking met reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen  

Begroting 2023 

2023 

2024 

2025 

2026 

Beschikbaar: 

€ 21.200.000 

€ 21.200.000 

€ 21.200.000 

€ 21.200.000 

Mutatie reserve 

€ 7.412.000 

€ 334.000 

€ 334.000 

€ 334.000 

Totaal 

€ 28.612.000 

€ 21.534.000 

€ 21.534.000 

€ 21.534.000 

Verloop reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen 

Beginstand 

€ 5.447.000 

  € 1.035.000 

€ 701.000 

€ 367.000 

Extra storting 

€ 3.000.000 

Mutatie reserve 

-/- € 7.412.000 

-/- € 334.000 

-/- € 334..000 

-/- € 334.000 

Eindstand reserve 

€ 1.035.000 

€ 701.000 

€ 367.000 

€ 33.000 

Ook met de aanvullende storting is het niveau van de reserve minimaal. De komende periode zullen we de voortgang en prijsontwikkelingen voor het meerjarig onderhoud blijven volgen. Als dat nodig is, zullen wij in het komende jaar met aanvullende voorstellen komen voor het meerjarig onderhoud. 

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2022 15:43:06 met de export van 09/29/2022 15:15:08