Locaties per fiets veilig, comfortabel

Meerjarendoelen

5.3.2

De keten is sterker

Toelichting op meerjarendoel

De beschikbaarheid van kwalitatief goede voorzieningen bij (ov)-knooppunten en in de first en last mile zijn belangrijk om aan een vlot, veilig en comfortabel regionaal fietsnetwerk te kunnen voldoen. Dit stimuleert namelijk het gebruik van het openbaar vervoer. We investeren daarom in voldoende stallingsplekken op stations en bij regionale bushaltes.

Eind 2020 is in Bestuurlijk Overleg (BO) MIRT afgesproken dat het Rijk vanuit het Klimaatakkoord 40% cofinanciering levert aan de realisatie en planstudies van negen maaiveldstallingen en drie studieprojecten. Wij leveren een maximale bijdrage van 60%. Wij zijn subsidieverlener en jagen aan, maar voeren niet uit. We zijn daarom in de voortgang afhankelijk van vooral ProRail en ook gemeenten. In 2023 is de planning om bij te dragen aan 300 fietsparkeerplekken bij 2 stations en de planstudie van 1.650 fietsparkeerplekken bij 3 stations.

De afgelopen 3 jaar hebben we bijgedragen aan het uitbreiden van 2.388 fietsparkeerplekken bij 108 bushaltes in 8 gemeenten. In 2023 willen we onze inzet evalueren door een fietsparkeerdrukmeting en mogelijk ook een panelonderzoek. Ook blijven we met gemeenten, stakeholders en gebruikers inzetten op de integrale kwaliteitsverbetering van multimodale knooppunten zoals Utrecht CS vanuit de Brede Variantenstudie en busstation Lekbrug Vianen naar aanleiding van het gebruikersonderzoek.

Beoogd resultaat 2023

  • We leveren een bijdrage aan de realisatie van ongeveer 300 stallingsplekken bij 2 stations.
  • We leveren een bijdrage aan de planvorming van ongeveer 1.650 stallingsplekken bij 3 stations.
  • Fietsparkeerdrukmeting en evaluatie beleidslijn fietsparkeren bij bushaltes zijn uitgevoerd.
Deze pagina is gebouwd op 09/29/2022 15:43:06 met de export van 09/29/2022 15:15:08