5.3.4 | Stimuleren van gezond en veilig fietsgedrag is beter |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
Doel is om 50% van alle ritten onder de 15 kilometer op de fiets te laten plaatsvinden. Daarvoor zetten we deze coalitieperiode in op diverse stimuleringscampagnes. De regionale gedragscampagne ‘ik fiets’ en de campagnes Doortrappen (voor senioren), Fietsen is FUN! (voor basisschoolkinderen), Ga toch fietsen! (provinciemedewerkers) zijn in 2022 – na een stand still-periode in de coronaperiode - weer voortgezet. In 2023 krijgen Doortrappen, Fietsen is Fun en Ga toch fietsen een vervolg. Daarnaast wordt verder invulling gegeven aan een meerjarig vervolg op de regionale ‘ik fiets’-gedragscampagne. Hierin wordt de doelgroepenaanpak, de werkgeversaanpak en het adequaat inspelen op belangrijke events (zoals wegwerkzaamheden, de opening van een aantal doorfietsroutes) of gebiedsontwikkelingen meegenomen. Voor nieuwe doelgroepen werken we met de doelgroep zelf toe naar een maataanpak waarvan we kunnen leren en met als doel dit in de toekomst uit te breiden. Duurzame gedragsverandering maar ook duurzame borging van kennis en kunde op het vlak van gedragsverandering en fietsstimulering, toegankelijkheid tot fietsen en vervoersarmoede zijn hierin belangrijke pijlers. De provincie pakt dit samen met Rijk, GoedopWeg, gemeenten en andere stakeholders op. Beoogd resultaat 2023
|