Locaties per fiets veilig, comfortabel

Meerjarendoelen

5.3.1

Het regionaal fietsnetwerk is vlotter, veiliger en comfortabeler

Toelichting op meerjarendoel

In 2028 zijn alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets. De basis op orde hebben, is de eerste stap in het stimuleren van fietsgebruik. Daarom werken we aan een kwaliteitsverbetering van het regionaal fietsnetwerk en is het realiseren van verscillende doorfietsroutes onze prioriteit.

Sturen op prioriteit
We hebben de afgelopen jaren intentieovereenkomsten gesloten met de drie regio’s in de provincie.  Hierin hebben we afspraken met elkaar gemaakt over de fietsprojecten waarin wij samen willen investeren en die gemeenten binnen een periode van maximaal vier jaar willen realiseren. In 2023 zetten we in op minimaal vijf subsidieaanvragen voor maatregelen met prioriteit uit deze intentieovereenkomsten. Hierin nemen we – waar nodig – ook een regierol, zoals bij de fietsbrug over de A12 bij Bunnik.

Een stevige regierol nemen we ook in de realisatie van negen doorfietsroutes. De eerste zes uitvoeringsovereenkomsten met de betrokken wegbeheerders zijn ondertekend en de uitvoering is gestart of zit in de voorbereidingsfase. Hiermee is bijna 38 miljoen aan provinciale middelen in doorfietsroutes vastgelegd. De planning is om begin 2023 voor de laatste drie doorfietsroutes de uitvoeringsovereenkomst te tekenen met de betrokken wegbeheerders en om in de loop van 2023 de eerste vier doorfietsroutes op te leveren.

Als wegbeheerder hebben we zelf ook de verantwoordelijkheid voor de provinciale fietspaden op het regionaal fietsnetwerk. In 2022 zijn de verkenningen op de thema’s veilig oversteken, verbeteren verlichting en, in samenhang met het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid, de breedte van fietspaden uitgevoerd. In 2023 sturen we op het nemen van investeringsbesluiten en de uitvoering van projecten ter verbetering van de verlichting op provinciale fietspaden, een aantal ongelijkvloerse kruisingen, de verbreding van een aantal fietspaden, een vrijliggend fietspad en fietsstraat en kantmarkering van alle provinciale fietspaden. Ook werken we het beleid en de aanpak voor een betere doorstroming van fietsers bij VRI’s en veiliger fietsen op parallelwegen verder uit.

Daarnaast werken we aan het oplossen van barrières op de drukste punten, door het uitvoeren van preverkenningen, door met derden afspraken te maken en door studies uit te voeren. In het uitvoeringsprogramma Fiets is al aangegeven dat voor de uitvoering van het programma geen budget is gereserveerd voor het oplossen van barrières in de verwachting dat afspraken hierover op een later moment zouden plaatsvinden. Maar het proces loopt echter voortvarender dan verwacht en in 2023 worden voor meerdere kunstwerken investeringsbesluiten voorgelegd ter besluitvorming, zodat verdere uitvoering gegeven kan worden aan het Coalitieakkoord.

Regionaal Toekomstbeeld Fiets
Het Regionaal Toekomstbeeld Fiets heeft als inbreng gediend voor het Nationaal Toekomstbeeld Fiets dat in 2022 is opgeleverd. Om de fiets als volwaardig vervoermiddel en als dé oplossing voor maatschappelijke vraagstukken te kunnen inzetten, zijn grootschalige investeringen nodig. De plannen voor de schaalsprong fiets kosten € 363 miljoen tot 2027 en € 1.591 miljoen tot 2040. Hiervoor is een gezamenlijke uitvoeringsagenda en programmering met het Rijk en gemeenten nodig. Dankzij het Regionaal en Nationaal Toekomstbeeld Fiets staat de fietsbereikbaarheid hoog op de agenda van de verstedelijkingsafspraken met het Rijk. Het Rijk heeft ook in 2022 aan de regio Utrecht € 90 miljoen toegezegd voor het nemen van belangrijke fietsmaatregelen. In 2023 zetten we daarom in op het maken van uitvoeringsafspraken met zowel Rijk als gemeenten. We zorgen er ook voor dat de fiets in verschillende verstedelijkings- en mobiliteitsstrategieën en gebiedsplannen in de regio Utrecht goed onderbouwd kan worden meegenomen (Bicycle Oriented Development, Dutch Cycling Intelligence, multimodale verkeersanalyses et cetera).

Beoogd resultaat 2023

  • Aan minimaal vijf projecten met prioriteit uit de intentieovereenkomsten met de U10/U16, regio Amersfoort en regio Foodvalley wordt een bijdrage geleverd en in totaal dragen wij voor € 4 miljoen bij aan een vlot, veilig en comfortabel regionaal fietsnetwerk.
  • Voor twee thema’s zijn knelpunten in beeld en is een plan van aanpak vastgesteld om deze knelpunten aan te pakken. De thema’s zijn veiligheidsknelpunten op parallelwegen langs provinciale wegen en doorstromingsknelpunten voor fietsers bij VRI’s op provinciale wegen.
  • De studies naar de fietsbrug A12 bij Bunnik, fietsbrug Hollandse IJssel, ongelijkvloerse fietskruisingen op de N237/N238, een vrijliggend fietspad N410, fietspaden met de belangrijkste breedteknelpunten en fietspaden die betere verlichting nodig hebben (tweede tranche) zijn afgerond (met mogelijk een investeringsbesluit als gevolg en de start van de voorbereidingsfase).
  • De eerste tranche fietspaden die betere verlichting nodig hebben, worden gerealiseerd, en ook de verlichting op de N226 tussen Maarsbergen en Leersum.
  • Alle provinciale fietspaden krijgen kantmarkering.
  • Het fietspad langs de McDonald’s (N238-zuid) wordt aangelegd.
  • De doorfietsroutes Amersfoort-Utrecht, Woerden-Utrecht, IJsselstein-Nieuwegein-Utrecht, Bunschoten-Amersfoort zijn gerealiseerd.
  • De doorfietsroutes Veenendaal-Utrecht, Hilversum-Amersfoort, Hilversum-Utrecht, Houten-Lage Weide en Houten-USP gaan de voorbereidingsfase in en voor enkele routes start zelfs de realisatie.
  • Een intentieovereenkomst voor de doorfietsroute Dom-Dam is met het ministerie van IenW, RWS en de overige betrokken partijen getekend.
  • De revisie van het recreatieve fietsknooppuntensysteem is uitgevoerd.
  • Bestaande doorfietsroutes worden bewegwijzerd met speciaal voor doorfietsroutes ontworpen bebording.
  • Nadere uitwerking van maatregelen in het Regionaal Toekomstbeeld Fiets met als doel concrete uitvoeringsafspraken te kunnen maken met Rijk en gemeenten.
Deze pagina is gebouwd op 09/29/2022 15:43:06 met de export van 09/29/2022 15:15:08